Koti, Muoti

Vaatevalikoima kasvaa myös isoille miehille

Shoppailu

Shoppailua, siis nimenomaan vaatteiden shoppailua, on pidetty naisten harrastuksena. Valtaosa shoppailuriippuvuudestakin kärsivistä (noin 9 prosenttia väestöstä) on naisia. Ostoskeskuksiin rakennetut äijäparkit, populaarikulttuuri ja naisille suunnattu shoppailumainonta vahvistavat käsitystä naisten yleismaailmallisesta innokkuudesta ostosten tekoon. Verkkokaupat, luottokortit ja vakuudettomat kulutusluotot ovat tehneet ostosten tekemisestä entistä helpompaa, ja shoppailun harrastamisesta on tullut yleisesti hyväksytty ajanviete ympäri maailman. Uusia ostoskeskuksia rakennetaan niin Kiinaan, Itä-Afrikkaan kuin Latinalaisen Amerikan valtioihin.

Miesten ja naisten shoppailukäyttäytymisen erot

Miesten ja naisten ostoskäyttäytyminen eroaa esimerkiksi siinä, että miehet käyttävät vähemmän aikaa tuotteiden vertailuun ja toisten tai kolmansien mielipiteiden hankkimiseen. Varsinkin vaate- tai kenkäostoksilla oleva mies ostaa ensimmäisen kriteerit täyttävän tuotteen, eikä kuluta koko päivää eri kaupoissa juosten, näyteikkunoita ihaillen ja asuyhdistelmiä suunnitellen. Noin 20 % miehistä käy vain yhdessä liikkeessä; naisista vain 7 %. Auto-ostoksilla saattaa mieskin malttaa mielensä ja nukkua yön yli, tai vertailla useiden eri liikkeiden valikoimaa, mutta autot maksavatkin tyypillisesti enemmän kuin t-paidat tai juoksukengät. Miesten ostosriippuvuus liittyy usein juuri autoihin ja elektroniikkaan, kun taas shoppailuaddiktiosta kärsivät naiset ostavat usein vaatteita ja kosmetiikkaa yli varojensa.

Nainen

Erot miesten ja naisten vaateliikekäyttäytymisessä eivät kumpua epävarmuudesta, vaan siitä, että naiset usein nauttivat enemmän kiertelystä ja tavaroiden ihailusta. Jotkut naiset kokevat shoppailu rentouttavaksi ajanvietteeksi, ja haluavatkin käyttää siihen niin paljon aikaa kuin mahdollista. Nettiostelussa miehet ovat naisia aktiivisempia, ainakin rahan käytön suhteen. Miehet suosivat verkkokauppoja, koska ne ovat nopeita ja helppokäyttöisiä. Miehet kaipaavat lisäteknologiaa myös kivijalkakauppoihin, esimerkiksi mobiilimaksamista ja tuotteiden löytämistä helpottavia navigointisovelluksia.

Tutkimusten mukaan kaikki naiset eivät rakastakaan shoppailua, vaikka media ja mainostajat haluavat tällaisen kuvan antaa. Jopa kolmannes naisista inhoaa shoppailu tuotteiden löytämisen vaikeuden, tylyjen myyjien ja ahtaiden sekä aina varattujen sovituskoppien vuoksi.

Miksi niin monet rakastavat shoppailua?

Vaikka mainokset ja shoppailumyönteinen yhteiskunta tukevat shoppailemaan ajanvietteenä, on takana pakko olla muutakin. Ostosriippuvaisten on havaittu paikkaavan shoppailun tuomalla lyhytkestoisella mielihyvällä esimerkiksi huonoa itsetuntoa tai masennusta. Ostosriippuvaisuus on suhteellisen yleistä myös kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä eli bipolaarisesta mielialahäiriöstä kärsivillä henkilöillä. Jos lapsen pahaa mieltä on paikattu uusien lelujen tai vaatteiden ostamisella, ihminen oppii lääkitsemään suruaan ja ahdistustaan shoppailemalla. Kyse on usein myös siitä, että uusilla vaatteilla, tuoksuilla, käsilaukuilla, autoilla tai vaikka kännyköillä haetaan sosiaalista hyväksyntää. Riippuu ihmisestä, haluaako hän luoda itsestään mahdollisimman samanlaisen kuvan ja tarinan kuin muilla, vai pyrkiikö hän erottumaan massasta mahdollisimman omaperäisillä ratkaisuilla. Ostoksilla viestitään myös arvoista – esimerkiksi niille, joita inhoamme. Sosiaalinen paine on varsinkin nuoremmilla henkilöillä mittava, mutta shoppailuun kuluttavat eniten rahaa yli 50-vuotiaat naiset. Tämä toki selittyy osittain sillä, että 50-vuotiailla naisilla on teinejä ja parikymppisiä nuoria aikuisia enemmän rahaa käytössään.

Isoillekin miehille löytyy entistä enemmän ostettavaa

Suomalaisten ostamat miestenvaatteet ovat noin 24 prosenttia naistenvaatteita kalliimpia. Hintaero urheilu- ja ulkoiluvaatteissa hintaero on noin 15, ja kengissä 11 prosenttia. Tästä huolimatta miehet ovat alkaneet käyttää rahaa ulkonäköönsä ja vaatteisiinsa aiempaa enemmän. Suurin muodin kuluttajaryhmä on yli 50-vuotiaiden naisten jälkeen yli 50-vuotiaat miehet. Into ei ulotu nuoriin miehiin asti: alle 25-vuotiaat ja alle 35-vuotiaat miehet muodostavat pienimmät asiakasryhmät.

Jos vaatekaupassa onkin oma osasto, mistä löytyvät miesten vaatteet, isot koot jäävät kuitenkin yleensä puuttumaan. Isoille miehille on tähän asti ollut vaikea löytää trendikkäitä ja hyvin suunniteltuja tai hyvin istuvia vaatteita. Moni vaateketju tarjoaa vain t-paitoja ja verkkareita, jos kokoa on enemmän kuin XXXL. Verkkokaupat ovat kuitenkin mullistaneet myös isojen miesten vaatemarkkinat. Verkkokaupat, mitkä palvelevat kaikkina vuorokaudenaikoina, tarjoavat jopa 8XL- ja 9XL-kokoisia vaatteita; työvaatteita, urheiluvaatteita, kauluspaitoja ja pukuja. Hyvännäköisiä farkkuja on tarjolla myös miehille, joiden vatsanympärys on parimetrinen. Verkkokaupoissa on yleensä ilmainen palautusoikeus, joten vaatteita saa sovittaa kodin rauhassa, ja tarvittaessa vaihtaa joko isompaan tai pienempään. Hikiset sovituskopit ovat yksi miestenkin yleisimmistä syistä vaateostoksilla käymisen inhoamiseen. Verkkokaupoissa shoppailun voi hoitaa itselle sopivampana ajankohtana, ja tuotteiden vertailu eri liikkeiden välillä on vaivatonta, joten ei ihme että kaikenkokoiset miehet ja naiset ovat alkaneet suosia verkkovaatekauppoja.